28 Ocak 2012 Cumartesi

A 380 Krizi

Yüzyılın en iddialı projelerinden biri olan Airbus A 380; 800 yolcuya kadar taşıyabilen, 2 katlı dev bir uçakla ticari havacılığın seyrini değiştirmeyi amaçlıyordu. Üretim sürecinde yaşanan gecikmelerle birçok sipariş iptali yüzünden zor zamanlar geçiren ve ilk teslimatı yaklaşık 2 yıl gecikmeli yapılabilen A 380, yeni bir kriz ile karşı karşıya.

Qantas Havayolları'nda bulunan bir A380'nin kanadında tespit edilen çatlakların en başta yaşadığı ciddi motor arızası sonucu olduğu düşünüldü. Ancak, A 380 kullanan diğer operatörlerden gelen  "kanatta çatlak" raporlarından sonra EASA ve Airbus konunun üstüne giderek acil bir AD yayınlandı (Amerika'da A 380 bulunmadığı için bu aşamada FAA devreye girmedi).

Airbus'a göre "kritik" olmayan bu çatlaklar, kanadın köşe kirişlerini tutan önemsiz parçalardı. Bunun yanında Avustralya'da A380 filosunun acilen yere indirilmesi üzerine baskılar artmakta. Ayrıca, havalimanlarına A 380 inen ülkeler de bu konuda acil bir açıklama talep etmekte. Şimdilik Airbus'ın operatörlere gönderdiği acil bir "inceleme" paketi bulunmakta:

1300 ile 1800 uçuş saykılı arasında olan A 380'ler için altı hafta içinde, az sayıda olan 1800 saykılın üzerindeki A 380'ler içinse dört gün içinde 24 saatlik özel bir inceleme uygulanması kararlaştırıldı. 



Bu durum en fazla Boeing'in işine yaradı denebilir. Zaten yeni bir tasarım ile risk almaktansa, kendini kanıtlamış B- 747 serisini satmaya çalışan Boeing'in elinde şimdi çok daha fazla koz var.




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder