27 Ağustos 2011 Cumartesi

Boeing 747-8F uçuşa hazır. Long live the Queen !

     

Boeing, 787 modelinin uçuş testlerini tamamladığı bugünlerde aslında çok daha eski bir dostunun, 747-8F'nin çıkışını gölgede bıraktı. "Göklerin Kraliçesi" (Queen of the Skies) lakaplı efsane model B-747'nin yeni kargo modeli sertifikasyon sürecini tamamladı ve ilk müşterisi olan Cargolux'e teslim edilmeye hazır. 2011 Temmuz itibariyle, 78 adet 747-8F siparişi bulunmaktadır.

İlk bakışta; gövdesinin ve kanat uzunluğunun arttırılmış olduğu görülüyor. 76,25 m'lik boyuyla dünyanın en uzun uçağı olmakla beraber, genişleyen kanatlarının yakıt taşıma kapasitesi de arttırılmış. Bu sayede daha fazla yükü daha uzun mesafelere taşıması öngörülüyor. Bir önceki versiyonu 747-400'e göre 1.000 nm kadar artan menzilinin yanında taşıma kapasitesi yaklaşık 45 ton artmıştır.

Bir diğer önemli ayrıntı ise kanatlarının köklü bir değişme gittiğidir. 747-400 modellerinde gördüğümüz winglet'lere 747-8F'de ihtiyaç duyulmamaktadır. Çünkü, 777-300 ve 787 modellerinde kullanılan "raked wing" denilen kanat tasarımı 747-8F'e de uygulanmıştır. Uçağa aerodinamik avantaj kazandıran bu tasarım, yakıt tüketimini düşürmektedir (Değiştirildiğine göre bu işi winglet'e göre daha iyi yapmaktadır).

40 yılı aşkın hizmet süresi ve denenmiş teknolojisi ile 747-8F test sürecini 787'ye göre çok daha sorunsuz geçirmiştir. Yine de 2 yıllık bir gecikme yaşadığını belirtmek lazım (787 ise 3,5 yıl gecikmişti !). Rakibi Airbus A-380F'ye göre en önemli avantajı da kurulu bakım altyapısı ve kanıtlanmış güvenilirliğidir.




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder