29 Ağustos 2011 Pazartesi

Uçak Bakımda RFID ve CMB

                                     
                                                                                   
Bakım hatası sonucu oluşan beklenmedik arızalar (Unscheduled Maintenance) zamanında yapılacak Önleyici Bakım (Preventive Maintenance) ile azaltılabilir. Geç kalınması durumunda ise daha büyük, zahmetli tamir gerektiren ve maliyetli arızalara sebep olabilirler. Arıza "beklenmedik" olduğu için uçuş iptalleri ve rötarlara yol açmaları da olasıdır.                          

Önleyici Bakım veya tamir  uygulamak için parçaların geçmişinin (Geçirdiği arızalar, son periyodik bakım, bakımı yapan personel vb.) bilinmesi gerekmektedir. Sadece bu bilgilerin araştırılması bile alacağı zaman açısından rötara veya uçuş iptaline sebep olabilir.

Planlı Bakım (Scheduled Maintenance) faaliyetleri de ulaşılması zor olan parçalar sebebiyle çok zaman alabilmektedir. Örneğin; ani basınç kaybında devreye giren oksijen tüplerinin periyodik kontrolü bir uçağı 6,5 saat boyunca yerde tutar (Kaynak: RFIDWorld.ca). Periyodik kontrollerde yalnızca parçaya erişmek için bile bir çok başka parçayı sökmek zorunda kalınmaktadır.

RFID (Radio Frequency Identification) ve CMB (Contact Memory Button) bu iki sorunun giderilmesi için uçak bakım sektöründe kullanılmaya başlandı. Parçaların üzerine kolaylıkla monte edilebilen RFDI veya CMB etiketler sayesinde parçayla ilgili bilgilere ve verilere rahatlıkla erişilebilecektir.

RFDI etiketler ucuz çözümler olup uygulanmaları çok basittir. Ancak hafıza kapasiteleri daha düşüktür ve radyo frekansı kullandığından erişim güvenliği konusunda soru işaretleri bulunmaktadır. Normal standartlarda bir pasif RFID'ye 4,5 metreden sorgulama yapılabilir ve tamir işlemleri için RFID okuma cihazını kullanarak saniyeler içinde parça hakkında her türlü bilgiye ulaşılabilir. 

CMB (Akbil'de kullanılan teknoloji) RFID'ye göre daha maliyetleri olup verilere ulaşmak için CMB okuyucunun etikete fiziksel temas etmesi gerekmektedir. Ancak CMB geniş hafızası kapasitesi ve güvenlik özelliğiyle (Fiziksel temas gerekliliği ve depolama tekniği) öne çıkmaktadır. Kritik parçalar için uygun oldukları değerlendirilmektedir.

Ayrıca uçak alım-satımlarında, uçağın parçaları ile ilgili geçmiş bilgilere ulaşmak alıcı için çok faydalı olacak. Böylece, "Rogue Part" denilen sorunlu parçaların serbestçe dolaşamayacağı öngörülmektedir.

Düşünün; uçak, bakım için hangara girdiği anda binlerce parça bilgilerini RFDI üzerinden çoktan göndermiş oluyor. Hali hazırdaki parçalara uygulanmalarının yanı sıra, Airbus ve Boeing A 380 ve 7E7 uçaklarını RFDI etiketli olarak üretmeye başlamış bile.





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder